JAA

Roolipelin tunnelmat – uutta kampanjaa tulossa!

Vapaaehtoisemme Juhan vetämä roolipelikampanja päättyi maanantaina 27. tammikuuta.

Lopputaistelu oli tiukkaakin tiukempi, kun Aeric, Lurjake, Helm, Laucian ja Rimbliff syöksyivät suurta käärmehirviötä vastaan. Menetyksiltä ei säästytty, vaan taistelun tuoksinnassa paladinimme Helm tuupertui maahan henkäisten viimeisen henkäyksensä. Epätoivon nostaessa päätään loput seikkailijamme keräsivät viimeiset tahdonvoimansa ja saivat kuin saivatkin voitettua viheliäisen käärmehirviön. Vaan vaaran ajat eivät olleet vielä ohi: taistelualueena toiminut temppeli alkoi sortua ympäriltä ja seikkailijamme joutuivat vielä kiperään kujanjuoksuun etsien reittiä ulos temppelistä. Henkensä uhalla seikkailijamme kantoivat Helmin ruumiin mukanaan ja lopulta pääsivät takaisin auringonvaloon ja raikkaaseen ilmaan. Onneksemme seikkailijamme keksivät vielä keinon herättää Helm takaisin eloon. Siten Helm, Aeric, Lurjake, Laucian ja Rimbliff pystyivät pitkää seikkailua rikkaampana palauttamaan kadoksissa olleen Olavin takaisin setänsä luokse ja jatkamaan matkaansa kohti uusia seikkailuja…

Kaksi kampanjaa rikkaampana

Nyt pelattu roolipelikampanja oli järjestyksessään toinen D&D-kampanja, joka Talolla on koskaan pelattu. Kampanjan läpi käynyt ryhmä koostui neljä täysi-ikäisestä kävijästä, jotka kokoontuivat kampanjan äärelle kerran viikossa noin kolmetoista kertaa. Kampanjan päätyttyä Juha kävi läpi sattumukset ja koettelemukset, joita sankarijoukkiomme kohtasi matkallaan. Sen jälkeen keskustelimme tunnelmista ja fiiliksistä kampanjan suhteen.

”Ryhmäläiset pelasivat taisteluissa tehokkaasti ja järkevästi”, pelinvetäjä Juha toteaa. ”Pelaajat improsivat hahmoillaan myös mukavasti ja humoristinen improaminen sekä niin sanottu ’järkevä pelaaminen’ olivat hyvin tasapainossa kampanjan aikana.” Juha oli muokannut pelatun kampanjan 1980-luvulla julkaistusta seikkailumoduulista, jolloin suoraviivaisemmat ”dungeon dwellerit” olivat yleisempiä. Tämän totesimme porukalla vaikuttaneen kampanjan suomiin mahdollisuuksiin pelaamisen suhteen, kun esimerkiksi nyt kultakolikkojen, erilaisten aarteiden sekä muiden pienten nyanssien merkitys jäi melko vähäiseksi seikkailijoidemme tutkiessa luolastoja ja lahdaten niissä asustelleita lisko-otuksia.

Erilaiset lähtökohdat

Yhdellä ryhmäläisellä ei ollut ennestään mitään tietoa pöytäroolipelaamisesta eikä hän tuntenut pöytäroolipelien maailmaa tai toimintaa etukäteen. Hän kertoi yllättyneensä, kuinka samanlaista pelaaminen (mm. taistelut) oli verrattuna esimerkiksi tietokoneella pelattaviin roolipeleihin. Ryhmäläinen koki, että hänen valitsemansa hahmoluokka oli haastava, koska sen taidot eivät täysin soveltuneet tai syttyneet liekkiin pelatussa kampanjassa rajaten muun muassa improamismahdollisuuksia. Ryhmäläinen myös koki, että hahmoa oli vaikea pelata ”hahmona”, koska hahmoluokan tunnusomaiset piirteet tuntuivat typeriltä ja vaikeilta soveltaa nyt pelattuun kampanjaan.

Yksi ryhmäläinen oli katsonut entuudestaan paljon roolipelivideoita ja totesi, että pelaaminen oli kyllä paljon mukavampaa kuin katsominen ja koki, että haluaisi pelata lisää. Hän koki hahmoluokan vaikeutena mm. taikojen valitsemisen aina tason noustessaan, koska kyseisellä hahmoluokalla taikavalinnat olivat lopullisia. Ryhmäläinen totesi alkaneensa pelata hahmollaan yhä rohkeammin tarinan edetessä.

Yhdellä ryhmäläisellä oli ennestään kokemusta roolipelaamisesta yhden kampanjan verran. Hän tykkäsi siitä, että muut pelaajat olivat vanhempia kuin edellisessä kampanjassa, mikä näkyi pelatessa hyvällä tavalla. Hän koki myös uuden kampanjan mukavana vaihteluna, kun hänellä oli eri rotu ja luokka hahmollaan kuin viimeksi. Aiemmin hän oli pelannut vain kaukaa ampuvalla hahmolla, mutta nyt pelattu hahmo vaati hyökkäämään suoraan taistelun keskiöön. Ryhmäläinen kertoi nauttivansa noppatuurin vaikutuksesta roolipelaamisessa sekä yleisesti tykkäävänsä paljon tuuria sisältävistä peleistä. Hän koki myös tämän kampanjan jännittävämpänä, koska hahmon kuoleman mahdollisuus oli konkreettisemmin läsnä koko kampanjan ajan.

Kampanjan aikana ryhmämme sai siis paljon hienoja kokemuksia ja oivalluksia, mutta paljon jäi kuitenkin vielä kokematta roolipelien maailmasta. Pelaajien hahmojen välille ei muun muassa ehtinyt syntyä konflikteja, jotka olisivat voineet maustaa peliä lisää. Hahmon pelaaminen hahmona koettiin yleisesti haastavana, mihin syynä pidettiin toisaalta suht lyhyttä kampanjaa (ainakin jos vertaa esimerkiksi jopa vuosia kestäviin kampanjoihin) ja toisaalta pelaajien ensikertalaisuutta. Varsinkin järkevien/typerien valintojen tekeminen oli haastavaa, vaikka se olisi sopinut hahmolle. Yhteinen tunnelma oli, että kun kokemusta karttuu, myös metagamen pelaaminen lisääntyy. Kykyjen vaikutus hahmoon kiinnosti ryhmäläisiä: millainen olisi muun muassa barbaari, jonka voimakyky olisikin heikko? Ryhmäläiset kokivat myös, että jos he aloittaisivat uuden kampanjan, se olisi melkeinpä järkevämpää aloittaa suoraan 3. tai jopa 5. tasolta, jotta hahmolla olisi heti alkuun enemmän ominaisuuksia ja taitoja.

Lopuksi Juha vielä kertoi erilaisista pelityyleistä, apukirjoista sekä –verkkosivuista. Hän rohkaisi ryhmäläisiä kokeilemaan pelinvetäjänä olemista. Iso kiitos Juhalle hienosta roolipelikokemuksesta ja omistautumisesta sen vetämiseen!

Ohjaaja Juhon näkemyksiä

Yhteisten elämysten ja kokemusten saaminen (erityisesti oman ikäisten kanssa) on asia, josta toiminnassamme mukana olevat kävijät ovat saattaneet olla paitsi elämässään. Porukkaan kuulumisen kokemusta ei voi koskaan vähätellä varsinkaan itseluottamuksen rakentumisen kannalta. Siten yksi keskeisimpiä toiminta-ajatuksiamme on tarjota monipuolisesti tilanteita ja mahdollisuuksia, joissa kävijämme pääsisivät kokemaan yhteisöllisyyttä. Erilaisten kokeilujen kautta olemme huomanneet, että pitempikestoisiin ryhmiin sitoutuminen on kävijöillemme haastavaa. Kuitenkin pöytäroolipelit vaikuttaisivat olevan sellainen maailma, johon kävijöitämme olisi helppo innostaa ja joka houkuttelee mukaan.

Pöytäroolipelin vaikutusta oli ihailtavaa seurata: oli huikeaa nähdä ryhmäläisten innostus ja paneutuminen pelattavaan kampanjaan. Erityisesti heidän valtava tietoisuutensa hahmojen kyvyistä ja taidoista yllätti kerrasta toiseen – ajatellen että kyseessä oli ensikertalaisia pelaajia ja pelikertoja oli vain kerran viikossa. Huomasin moneen otteeseen jääväni, ja uskon myös ryhmäläisten jääneen, odottamaan seuraavaa pelikertaa miettien, mitä sitten tapahtuu, millaisia hahmoja kohtaamme ja mihin tarina meitä johdattaa. Kampanja selkeästi motivoi ja innosti ryhmäläisiä, sillä poissaoloja ei juuri ollut ja nekin vähäiset johtuivat harrastuksista.

Uskon vahvasti, että pelatun kampanjan kaltaiset yhteisölliset kokemukset lisäävät kävijöidemme itseluottamusta ja antavat heille mukavien muistojen lisäksi rohkeutta kohdata uusia tilanteita myös Talon toiminnan ulkopuolella.

Uusi kampanja alkaa!

Aloitamme uuden roolipelikampanjan helmikuussa. Tämän kertaisen kampanjan vetää pari viikkoa sitten Talolla harjoittelun aloittanut Ville Mustaniemi, jolla on pitkän linjan kokemusta pöytäroolipeleistä. Uusi kampanja sijoittuu myös Dungeons&Dragons –maailmaan ja se on suunnattu tällä kertaa Talon nuorille kävijöille (12-17 –vuotiaat). Kampanja alkaa maanantaina 10.02.2020 ja sitä pelataan Talolla kerran viikossa maanantai-iltaisin klo 16.30-19.30 noin 6-7 viikon ajan. Uuteen roolipeliryhmään otetaan mukaan neljä pelaajaa, joiden kanssa ohjaajamme Juho askeltaa Villen johdolla Hämylän kylään… Tule mukaan!

← Takaisin